Nina Åkestam

Reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm, författare, skribent och föreläsare

Böcker

Nina debuterade som författare 2014. Här är några av hennes senaste alster.

Meningen med hela skiten

meningenEn fredag i november, några månader före sin 25-årsdag, vaknar copywritern Nina med två guldstatyetter hemma i sovrummet. Reklambyrån hon sitter i ledningsgruppen för har på en stor gala kvällen före sopat banan med konkurrenterna och Nina har i högsta grad bidragit till succén. Ett år senare står hon framför ett apoteksfönster med mascara rinnande nerför kinderna och vill inte gå in. På receptet hon håller i handen står det 2 tabl dagl mot utmattningsdepression. Hur kunde det gå så här? Och vad händer nu?

Meningen med hela skiten handlar om en person och en generation som inte riktigt får ihop sina arbetsliv. En generation som hastar fram utan att ha en chans att hinna tänka på de viktiga frågorna: Är det här vad jag borde göra? Vad har jag valt och valt bort? Vad är framgång egentligen, och vad ska det vara bra för? Och en person som fattat alla dåliga beslut man kan fatta, men som blev helt okej ändå: Flytten till New York, prestigefulla uppdrag och nyfunna vänner som när allting brister kommer över med kexchoklad mitt i natten. Det är en berättelse för dig som känner att livet bara spinner på utan att du hinner med. Som ibland undrar varför du går upp på morgonen. Och som vill komma lite närmare själva poängen att hitta meningen med hela skiten.

Läser du Meningen med hela skiten i din bokcirkel? Ladda ner förslag på läsordning och diskussionsfrågor här.

Meningen med hela skiten finns att köpa på Bokus.

Jiroekonomi

Jiro Onos sushibar i Tokyos tunnelbana har tilldelats tre stjärnor i Michelinguiden. Om man utgår från klassiska ekonomiska resonemang borde verksamheten vara ohållbar: väntetiden är flera månader och restaurangen har endast tio sittplatser, inga riktiga bord och ingen serveringspersonal. Jiro skulle utan problem kunna expandera sin verksamhet, men väljer istället att fokusera på att göra världens bästa sushi. Vad är det som driver honom, och vad innebär det att vara en “Jiromänniska”?

Jiroekonomi finns att köpa hos Bokus.