Nina Åkestam

Doktor i ekonomi, skribent, författare, föreläsare och reklamforskare vid Handelshögskolan i Stockholm

Om & Kontakt

Nina Åkestam är doktor i ekonomi, skribent, författare, föreläsare och reklamforskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hennes aktuella och omtalade doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes (2017), reder ut affärsmässiga och sociala effekter av stereotypa och icke-stereotypa bilder i reklam. Nina är även en stark röst i den offentliga debatten kring jämställdhet och mångfald. Hon är stående kolumnist i Metro sedan 2014 och hennes texter har även publicerats i bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Nina har tidigare jobbat som prisbelönt kreatör i reklambranschen i Stockholm och New York och drivit en av Sveriges största politiska bloggar. Hennes minst sagt röriga erfarenheter från det kreativa arbetslivet blev grunden till den bästsäljande debutboken Meningen Med Hela Skiten som kom ut på Volante förlag våren 2014. I den går Nina till botten med hur sjutton man ska komma fram till vad man ska ägna sig åt, och baksidan med alltför roliga jobb.

Utöver sin forskning, som handlar om samhällseffekter av reklam, brinner Nina för jämställdhet och hållbart arbetsliv. Hon har föreläst om sin forskning och sina erfarenheter för såväl gymnasieelever som ledare på några av Sveriges största företag. Hon har listats bland näringslivets Supertalanger (Veckans Affärer), Näringslivets Mäktigaste Kvinnor (Veckans Affärer) och Årets Uppstickare (Shortcut), och har mottagit branschorganisationen Komm:s Bengt Hanser-stipendium för sina bidrag till marknadskommunikationens utveckling. Nina är även beskriven i ett kapitel i boken Mad Women (2013), som porträtterar några av världens mest inflytelserika kvinnliga reklamare.

Föreläsningar

För att boka Nina som föreläsare, maila speakers@volante.se eller ring 08-7021519.

Media

För att komma i kontakt med Nina för intervjuer, maila nina.akestam@gmail.com